Hier vind je de meest gestelde vragen en de antwoorden.
Staat jouw vraag er niet tussen? Mail deze dan naar

1. Ik ben geïnteresseerd en wil huren. Wat moet ik doen?

Stap 1
Controleer allereerst of de woningen passend zijn bij jouw inkomen (zie verderop in deze FAQ)

Stap 2
Kies jouw voorkeurswoningen via de woningzoeker. Klik op een woonlaag voor het overzicht van de verdieping en klik vervolgens op de woning waarvan jij de details wilt bekijken. Je kunt dan ook de woningplattegrond downloaden. Heb je een woning gevonden die past bij jouw voorkeuren? Dan voeg je deze toe aan jouw favorieten. Je kunt maximaal 10 favorieten toevoegen.

Stap 3
Ben je tevreden met jouw voorkeuren? Dan klik je rechts bovenaan de pagina op “Inschrijven”

Stap 4
De laatste stap is het aanvullen van jouw persoonlijke informatie en het uploaden van de documenten.

Kijk verderop in de FAQ voor de benodigde documenten in jouw situatie.

2. Kan ik huurtoeslag aanvragen?

De woningen worden verhuurd in de vrije huursector. Het is niet mogelijk om huurtoeslag aan te vragen.

3. Moeten er inschrijf- of bemiddelingskosten worden betaald?

Men hoeft geen inschrijfkosten te betalen en er zijn geen bemiddelingskosten/courtage. Voor de oplevering van de woning dient de eerste maand huur en de eventuele borg te zijn/worden overgemaakt via internetbankieren. Een borg is niet standaard en wordt alleen gevraagd indien er niet (volledig) aan de inkomensvoorwaarden wordt voldaan of indien u zelfstandig ondernemer bent.

4. Wat zijn de inkomensvoorwaarden om te huren?

Om in aanmerking te komen voor een van de appartementen in Pontkade is het van belang dat jouw inkomen passend is bij de inkomenseis.

  • Wil jij alleen huren?
    Dan dient jouw bruto maandinkomen ca. 3,5 x de maandhuur te bedragen.
  • Wil je samen huren met je partner?
    Dan mag het tweede inkomen voor 100% worden meegerekend.

Een borg wordt niet standaard gevraagd, alleen in gevallen waarbij er extra zekerheid nodig is. Bijvoorbeeld wanneer je zelfstandig ondernemer bent of wanneer je een tijdelijk contract heeft. De hoogte van de waarborgsom wordt bij de toewijzing vermeld.

5. Mogen ouders of derden garant staan als er niet voldaan wordt aan de inkomensvoorwaarden?

Garantstellingen van ouders of derden zijn helaas niet mogelijk.

6. Telt een uitkering mee als inkomen en mag deze meegenomen worden in de inkomensberekening?

Een uitkering wordt als inkomen meegenomen mits het een uitkering voor langere periode betreft. Denk hierbij aan een WIA of Wajong uitkering. Indien dit het geval is ontvangen wij graag het volgende van u:

  • Toezeggingsbrief UWV in plaats van werkgeversverklaring
  • Kopie bankafschrift waarop storting uitkering zichtbaar isDaarna zullen wij intern beoordelen of u voldoet aan de inkomensvoorwaarden.

7. Kan ik als student de woning huren?

Het is alleen mogelijk om te huren met voldoende inkomen volgens de inkomenstoets, waarbij maximaal 2 inkomens tot een gemeenschappelijk inkomen gezien mogen worden. Ook mogen er niet meer dan twee huurders op een adres ingeschreven staan.

Als aan bovengenoemde eisen niet wordt voldaan, is het voor studenten niet mogelijk een woning te huren. Er worden helaas geen garantstellingen door derden (ouders) geaccepteerd. Studiefinanciering wordt niet meegeteld als inkomen.

8. Door hoeveel bewoners mag of moet de woning bewoond worden?

Er wordt enkel verhuurd aan alleenstaanden, samenwonenden en gezinnen.

9. Wordt er een waarborgsom gevraagd? Zo ja, hoeveel bedraagt deze?

Een borg wordt niet standaard gevraagd, alleen in gevallen waarbij er extra zekerheid nodig is. Bijvoorbeeld wanneer je zelfstandig ondernemer bent of wanneer je een tijdelijk contract heeft. De hoogte van de waarborgsom wordt bij de toewijzing vermeld.

10. Waar kan ik het inschrijfformulier vinden?

Zie het 4-stappenplan bovenaan deze FAQ.

11. Welke documenten moet ik met het inschrijfformulier uploaden?

Een belangrijk onderdeel van de online inschrijving is het uploaden van je documenten, zodat de juiste woning toegewezen kan worden. Zonder documenten is het dossier niet compleet en kan het dossier niet in behandeling worden genomen.

Welke documenten je dient te uploaden, lees je hieronder.

Identiteit

  • Uittreksel bevolkingsregister (van beiden, maximaal 3 maanden oud)
  • Een verklaring van je huidige verhuurder / hypotheekhouder (niet ouder dan 3 maanden). Dit is alleen voor jou van toepassing als je niet inwonend bent. Ben je wél inwonend? Dan hoef je dit document niet aan te leveren.

Loondienst

  • Werkgeversverklaring
  • Gewaarmerkte kopie arbeidsverleden en loongegevens van het UWV. Houd er rekening mee dat je dit document alleen kunt aanvragen met je DigiD.
    Klik hier om te zien hoe je dit doet.

Zelfstandig ondernemer:

Als ondernemer kunt je jouw inkomen aantonen met een inkomensverklaring van de belastingdienst over de twee meest recente jaren. Dit formulier kun je gratis aanvragen via de belastingtelefoon 0800 0543 of door in te loggen met je DigiD op Mijn Belastingdienst. Let op: je kunt dit document alleen opvragen met uw DigiD.

Heb je geen inkomensverklaring dan is een accountantsverklaring met jaarrekening noodzakelijk.

De volgende documenten dien je bij een eigen bedrijf naast de standaard documenten aan te leveren:

  • Balans, winst- en verliesrekening van de afgelopen 2 jaar opgemaakt door accountant/administratiekantoor.
  • Accountantsverklaring (of inkomensverklaring van de belastingdienst).
  • Prognose van het aankomende jaar
  • Recent Uittreksel uit het Kamer van Koophandel register (niet ouder dan 3 maanden)

Gepensioneerd/AOW-gerechtigd

  • Jaaropgave van AOW en indien van toepassing pensioen
  • Inkomensverklaring van de belastingdienst
  • Kopie bankafschrift waarop storting van AOW en indien van toepassing pensioen zichtbaar is

Uitkering

  • Toezeggingsbrief UWV in plaats van werkgeversverklaring
  • Gewaarmerkte kopie arbeidsverleden en loongegevens van het UWV. Houd er rekening mee dat je dit document alleen kunt aanvragen met uw DigiD.

Koopwoning

Dan dient het inkomen voldoende te zijn om de hypotheeklasten en de huurkosten te dragen.

Bij een koopwoning zijn de volgende situaties mogelijk en dien je de volgende documenten te uploaden:

De woning is verkocht:

  • (Voorlopige) koopakte aanleveren
  • Jaaropgaven van hypotheekverstrekker OF een nota van afrekening. 

Je houdt de hypotheek aan:

  • Jaaropgaven van hypotheekverstrekker
  • Bankafschriften met hierop de maandelijkse hypotheeklasten

Scheiding
In geval van scheiding is het van belang dat je jouw financiële positie kunt onderbouwen op basis van het scheidingsconvenant of verklaring mediator, zodat wij kunnen vaststellen of er voldoende financiële middelen zijn om de huursom te dragen ten opzichte van het inkomen.

Eigen vermogen
Het vrij beschikbare vermogen op een Nederlandse bankrekening middels een kopie dagafschrift.

12. Waar kan ik mijn gegevens uploaden?

Je kunt de documenten uploaden in het online dossier, nadat je het inschrijfformulier op de website hebt ingevuld. Dit doe je onder de knop “Mijn documenten”

Wil je huren met je partner? Dan upload je de documenten van jouw partner onder de knop “Documenten partner”.

13. Hoe werkt de verhuurprocedure?

De verhuur kent een aantal stappen:

De eerste inschrijfperiode
De eerste inschrijfperiode duurt ca. 14 dagen. Om de meeste kans te maken op een van je voorkeurswoningen, is ons advies om in te schrijven in deze eerste periode.

Je kunt de woningen uitzoeken en je schrijft je in op de woningen van je voorkeur. Ook upload je in deze periode al de benodigde documenten en vul jij je persoonlijke gegevens aan in je online profiel.

Wanneer je jouw voorkeurswoningen hebt toegevoegd aan jouw favorieten kun je bovenaan klikken op het hartje om verder te gaan met jouw inschrijving.

Wanneer je het inschrijfformulier hebt ingevuld en verstuurd, ontvang je een e-mail waarmee je een wachtwoord kunt aanmaken voor jouw persoonlijke online dossier. Waar je de gegevens kunt inzien en eventueel aanpassen.

Voorlopige toewijzing
We gaan op basis van jouw voorkeuren en de door jouw geüploade documenten en ingevulde gegevens woningen toewijzen. Ontvang je een voorlopige toewijzing? Dan kun je deze accepteren of verwerpen.

Huurreservering | Acceptatie Voorlopige toewijzing
Als je de voorlopige toewijzing accepteert wordt er gestart met de finale controle

Contract, Retour huurreservering
Als de finale controle is uitgevoerd ontvang je het huurcontract.

Sleuteloverdracht
Nadat het contract is ondertekend wordt je geïnformeerd over de exacte datum van sleutel overdracht en de verdere procedure. Naar verwachting worden de appartementen rond oktober 2020 opgeleverd.

14. Wanneer hoor ik of ik een woning toegewezen heb gekregen?

Bij het eerste toewijzingsproces krijg je binnen twee weken na de sluiting van de eerste inschrijfperiode een bericht of we je een woning voorlopig kunnen toewijzen.

15. Kan ik de woningen bezichtigen?

Door de bouwwerkzaamheden zijn bezichtigingen niet mogelijk.

We doen ons best om, in overleg met de aannemer, een kijkmoment te organiseren.

Wanneer er Open dagen georganiseerd (mogen) worden, zullen wij dit via een nieuwsbrief en via onze social media kanalen kenbaar maken.

16. Wat is de minimale huurtermijn?

Je huurt de woning voor minimaal 1 jaar, gerekend vanaf de ingangsdatum van de huurovereenkomst. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen alleen per de eerste van de maand met inachtneming van een opzegtermijn van 1 volle kalendermaand.

17. Is er, naast de huurprijs, nog sprake van servicekosten?

Ja, de servicekosten zijn kosten bovenop de kale huur en bedragen ca. € 100,- per maand.

Voor de gezamenlijke ruimtes waar alle bewoners gebruik van maken worden bepaalde kosten gedeeld. Bijvoorbeeld voor onderhoud van het buitenterrein, schoonmaken entrees & trappen. Deze kosten worden betaald van de servicekosten. Je ontvangt altijd hiervan een separate opgave en jaarlijks een overzicht van de servicekosten. De samenstelling van de servicekosten is in een wettelijk kader bepaald. Meer informatie vind je op de website van de rijksoverheid.

18. Kan ik een parkeerplaats huren?

In de ondergrondse parkeergarage is een beperkt aantal parkeerplekken beschikbaar voor de bewoners van Pontkade.

Nadere informatie hierover volgt.

19. Wanneer worden de woningen opgeleverd?

Naar verwachting worden de appartementen van Pontkade aan het eind van 2020 opgeleverd.

20. Hoe ziet de keuken eruit? Welke keukenapparatuur is aanwezig?

Er zijn verschillende keukenopstellingen binnen het project. Voor de daadwerkelijke opstelling kunt u de tekeningen raadplegen.

Alle appartementen beschikken over een keuken voorzien van: een inductiekookplaat, afzuigkap, vaatwasser, combimagnetron en een koel-vriescombinatie of koelkast met vriesvak. Enkele woningen beschikken over een oven en een magnetron.

De volgende woningtypes beschikken over een kookeiland:

  • B8
  • C1
  • C1a
  • C2
  • C2a
  • C3

21. Hoe is de complete badkamer ingericht?

De badkamer is volledig betegeld, met wandtegels tot aan het plafond. Per woning kan de indeling van de badkamer verschillen, voor de daadwerkelijke indeling kun je de plattegrond van de woning raadplegen.

Alle badkamers beschikken over een inloopdouche en een wastafel. Enkele appartementen beschikken ook over een ligbad. In een aantal appartementen bevindt een tweede toilet zich in de badkamer.

22. Hoe zijn de wanden afgewerkt? Zijn er delen die niet op deze manier zijn afgewerkt?

Alle wanden zijn sausklaar afgewerkt met uitzondering van de meterkasten.

23. Hoe is de vloer afgewerkt? Zijn er delen die niet op deze manier zijn afgewerkt?

De appartementen worden opgeleverd met een hoogwaardige PVC vloer.

De vloeren van de badkamer en toilet zijn betegeld.

24. Hoe worden de woningen verwarmd?

Alle verdiepingen van de woning beschikken over vloerverwarming.

25. Beschikken de appartementen over een externe berging?

Alle appartementen beschikken over een berging in de woning met een aansluiting voor de wasmachine en droger.

Enkele appartementen beschikken ook nog over een externe berging. Als dit het geval is, staat dit in de woningomschrijving beschreven.

26. Is er een gezamenlijke fietsenstalling aanwezig?

Ja, de gebouwen beschikken over een gezamenlijke fietsenstalling.